Decydując się na zakup nowych opon samochodowych, należy zwrócić szczególną uwagę na parametry umieszczone na boku. Co one oznaczają i jak je poprawnie odczytać?
Każda opona na swej powierzchni ma szereg oznaczeń. Część z nich jest mniej istotna, ale większość stanowi bardzo ważny element, decydujący o tym, czy dany komplet będzie pasował do naszego samochodu. Na jakie oznaczenia potrzeba zwrócić uwagę i co one nam mówią?
Producent i model
Praktycznie na każdej oponie znajduje się nazwa producenta. Jest to ważne dla nas przy wyborze opon prestiżowych marek, a dla firmy jest to świetna reklama. Producenci oferują szereg modeli opon, więc aby odróżnić je od siebie, mają one stosowne oznaczenia.
Data i produkcja
Kraj produkcji opony zwykle oznaczany jest w „Made in…” (wyprodukowano w…). Dodatkowo na oponie powinny znaleźć się cztery cyfry, które pozwolą nam odczytać datę produkcji. Dwie pierwsze oznaczają tydzień danego roku, a dwie kolejne rok. Np. 2318 oznacza, że opona została wyprodukowana w 23 tygodniu 2018 roku. To bardzo przydatna informacja zarówno w przypadku potencjalnej gwarancji, jak i dla naszej wiedzy.
Rozmiar opony
Zdecydowanie najważniejszy parametr każdej z opon, który zawiera cztery istotne informacje: szerokość opony, wysokość profilu, typ konstrukcji i średnicę osadzenia. Niezależnie od tego, czy szukamy nowych opon letnich, zimowych czy całorocznych, musimy znać te dane. 205/55/R16 to najpopularniejszy rozmiar ogumienia w całej Europie. Ciąg tych oznaczeń pozwala określić, że opona ta ma 205 milimetrów szerokości, 55 oznacza profil, czyli wysokość gumy, która posiada budowę radialną i przeznaczona jest do montażu na felgach o średnicy 16 cali.
Indeks prędkości i indeks nośności opony
Indeksy prędkości i nośności oznaczają już to, w jaki sposób użytkowane mają być nałożone na felgi opony. Indeks prędkości jest symbolem literowym, określającym maksymalną szybkość, przy jakiej dany model może być bezpiecznie użytkowany. Producenci określają go literowo i przykładowo „U” określa prędkość 200 km/h jako maksymalną, z jaką może poruszać się samochód.
Z kolei indeks określa nacisk na daną oponę. Zmontowane opony muszą udźwignąć co najmniej tyle, ile waży nasz samochód zapakowany do maksimum. Indeks prędkości ogumienia musi być co najmniej równy lub wyższy niż maksimum na prędkościomierzu.
Pozostałe oznaczenia
Oprócz podstawowych parametrów na oponach nanoszone są też inne, mniej lub bardziej przydatne oznaczenia dotyczące:
- przeznaczenia opon (M+S, 3PMSF);
- wzmocnienia (C, XL);
- sposobu wykonania (opony bezdętkowe – tubeless);
- maksymalnego ciśnienia w oponie;
- homologacji (opony dedykowane do danego auta).