W silnikach montowanych w samochodach pojawiają się dwa podstawowe rodzaje rozrządu. Jest to rozrząd oparty na pasku lub na łańcuchu. O ile ten pierwszy należy wymieniać dość często, czyli co około 50 – 70 tysięcy kilometrów, to ten drugi w teorii można uznać za bezobsługowy. Oczywiście jest to tylko i wyłącznie teoria, a w praktyce wygląda to nieco inaczej. O tym jak często powinniśmy wymieniać łańcuch rozrządu i w jaki sposób skutecznie sprawdzać jego stan dowiemy się w dalszej części tego artykułu.
Jak często trzeba wymieniać łańcuch rozrządu?
Wymiana łańcucha rozrządu nie są oficjalnie zalecana przez producentów samochodów. Zalecają oni tylko i wyłącznie monitorowanie jego stanu, a w przypadku awarii niezwłoczną wymianę. W praktyce rozrząd łańcuchowy potrafi wytrzymać od 300 do 500 tys. Każda z tych danych jest jednak teoretyczna i należy o tym pamiętać. Jeśli zauważymy, że rozrząd zaczyna robić się głośny to powinniśmy jak najszybciej reagować. Być może doszło do rozciągnięcia łańcucha i stał się on zbyt luźny. W takiej sytuacji może dojść do przeskoczenia rozrządu lub jego zerwania, co w konsekwencji doprowadzi do znacznego uszkodzenia naszej jednostki napędowej.
Jak sprawdzić stan łańcucha rozrządu?
By w miarę dokładnie sprawdzić stan łańcucha rozrządu powinniśmy rozebrać osłony zabezpieczające go. Dopiero wtedy będziemy w stanie jednoznacznie określić to, czy żaden z elementów nie został uszkodzony lub zużyty. Po rozebraniu i odsłonięciu rozrządu powinniśmy precyzyjnie sprawdzić przede wszystkim stan łańcucha oraz rolek. W przypadku tego pierwszego należy szukać ogniw, które doznały mechanicznych uszkodzeń lub zostały w nienaturalny sposób rozciągnięte. Rolki natomiast należy sprawdzić pod kątem ich wytarcia lub ewentualnych pęknięć spowodowanych zbyt dużymi siłami działającymi na nie podczas pracy jednostki napędowej.
Sprawdzenie stanu łańcucha rozrządu należy powierzyć doświadczonym specjalistom, którzy będą w stanie fachowo określić jego faktyczny stan. Dla niewprawnego oka uszczerbki łańcucha mogą być niezauważalne, natomiast specjalista zwróci na nie swoją uwagę.
Faktem jest, że wymiana rozrządu opartego o łańcuch związana jest ze znacznymi kosztami. Warto jednak pamiętać, że zaniedbanie i doprowadzenie do ewentualnej awarii łańcucha lub jakiegokolwiek innego elementu rozrządu wygeneruje znaczne uszkodzenia wewnątrz silnika, co przełoży się na bardzo wysokie koszty napraw.