Nowoczesne konstrukcje silników powodują bardzo intensywne drgania skrętne wału karbowego. Konieczne jest przeciwdziałanie ich rozprzestrzenianiu, ponieważ wpływają one negatywnie na wytrzymałość osprzętu silnika oraz podzespołów, z których składa się układ napędowy. Ochronę przed niekorzystnym działaniem drgań skrętnych wału korbowego zapewnić może tłumik drgań TVD.

Budowa i działanie

Zadaniem koła pasowego wału jest napędzanie alternatora oraz wspomaganie kompresora klimatyzacji i układu kierowniczego. Wyróżnić można dwa rodzaje kół z tłumikiem drgań TVD. Typ zamknięty stosowany jest silnikach wysokoprężnych. Typ otwarty wykorzystuje się natomiast w silnikach benzynowych. W obu przypadkach na obwodzie nawiercane są otwory, które służą do ich wyważenia. Samochodowe koło pasowe zbudowane jest z dwóch części, które łączy specjalna sprężysta guma. Służy ona do tłumienia drgań. Kiedy w pasku napędzającym osprzęt koło pasowe zmniejszy naprężenie, stopniowo zmniejszona zostaje trwałość paska i całego osprzętu. Według ekspertów stan koła sprawdzać należy zawsze po przejechaniu ok. 60 tysięcy km, a także przy wymianie paska wielorowkowego.

Czy na koło pasowe wpływ ma jego konstrukcja?

Aby zapobiegać zmniejszeniu naprężenia paska, większe koło pasowe może zostać wykonane w kształcie beczułkowym. W niektórych przypadkach zalecane jest, aby również mniejsze koło pasowe miało wytoczony przekrój poprzeczny w takiej formie. Sprawdza się to w przypadku kół pasowych, które posiadają zbliżone średnice oraz pionowe lub skrzyżowane pasy. Jeżeli napęd posiada większą ilość kół pasowych, taki kształt konstrukcyjny pasuje tylko tylko do elementów przebiegających na tym samym odcinku pasa. Wybrzuszenie w pasie powinno przebiegać po łuku, a zaokrąglenie przekroju koła pasowego nie może posiadać krawędzi. Odpowiedni materiał powinien mieć gładką powierzchnię, dlatego dobrym rozwiązaniem jest stal lub żeliwo szare.

Przyczyny uszkodzenia i objawy

Koło pasowe w wyniku stopniowej eksploatacji zużywa się, dlatego w pewnym momencie konieczna jest jego wymiana. Jednak przedwczesnemu zużyciu ulegają nawet najdroższe i najczęściej polecane koła pasowe. Bardzo często jest to wynikiem błędnego montażu, na przykład przy użyciu starych śrub. Do szybszego zużycia koła pasowego prowadzi również zastosowanie zbyt niskiego lub wysokiego momentu obrotowego dokręcania koła. Do objawów zużycia koła pasowego zaliczyć można zbyt głośną pracę i zsuwanie się paska wielorowkowego. Na zewnętrznej stronie koła widoczna może również być rdza.

VN:D [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Czym charakteryzuje się koło pasowe?, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Dodał: , w Baza wiedzy. Dnia 4 kwietnia 2017