Beltbag to innowacyjny pomysł inżynierów Mercedesa, który w najbliższym czasie zadebiutuje w autach koncernu. Poduszka powietrzna pasów bezpieczeństwa pasażerów ma trafić do seryjnej produkcji najnowszej klasy S w połowie 2013 roku.
Beltbag to pasy bezpieczeństwa wyposażone w poduszkę powietrzną. Głównym założeniem pomysłu ma być maksymalne zredukowanie urazów powstałych u człowieka w wyniku zderzenia czołowego. Oprócz tradycyjnej poduszki powietrznej Beltbag to również specjalistyczne czujniki, których zadaniem jest prawidłowe wykrycie niebezpieczeństwa. Gdy czujniki wykryją zderzenie automatycznie napompowują poduszki powietrze znajdujące się przy pasach bezpieczeństwa. Ich powierzchnia jest trzy razy większa niż w przypadku tradycyjnych pasów, co umożliwia lepszą ochronę tułowia oraz lepszy rozkład sił działający na pasażerów tylnej kanapy w momencie uderzenia.
Dotychczasowo podobne rozwiązanie można było znaleźć w dwóch innych samochodach – Fordzie Explorerze oraz Lexusie LFA. We wspomnianych modelach technologia ta była rozwinięta w nieco inny sposób, gdyż poduszki eksplodowały niezależnie od tego, w które miejsce samochodu nastąpi uderzenie. Beltbag ogranicza się jedynie do zderzeń czołowych.
Na przestrzeni ostatnich lat nastąpił przełom w dziedzinie bezpieczeństwa podróżowania samochodem. Współcześnie produkowane samochody „z urzędu” wyposażane zostają w komplety poduszek powietrznych, znacznie zaostrzono także testy zderzeniowe. Szereg tych zabiegów nie satysfakcjonuje jednak producentów samochodowych, którzy prześcigają się w tej dziedzinie. Ostatnio głośno zrobiło się o pomyśle pioniera w dziedzinie bezpieczeństwa – Volvo. Szwedzka marka wymyśliła poduszkę powietrzną dla pieszego. Podczas potrącenia pieszego spod maski samochodu wystrzeliwana jest poduszka powietrzna, która ma uchronić go od urazów – przede wszystkim kręgów. Pomysł ten spotkał się ze sporą aprobatą, podobnie jak Beltbag od Mercedesa.